Halkla İlişkiler ve Tanıtım Hakkında Genel Bilgi
20.yy’ın başında ortaya çıkan Halkla İlişkiler mesleği, değişerek ve gelişerek günümüzdeki konumuna gelmiştir. İlk başlarda kamunun ve hedef kitlelerinin istek beklentilere karşılık vermeyen şirketler, artan rekabet koşullarının neticesinde farklılıklar ortaya koymanın gerekliliğini, bu farklılığın da hedef kitleler ile iletişim kurarak, onların istek ve beklentilerine cevap vererek sağlanacağını anlamıştır.
Artan rekabet koşulları göz önüne alındığında, iyi planlanmış halkla ilişkiler faaliyetleri rekabet üstünlüğüne yardımcı olmaktadır. Tüm sektörlerde, özellikle kurumsallaşmış şirketlerin yapılarına bakıldığında bünyelerinde halkla ilişkiler birimlerinin bulunduğunu ve bu birimlere verilen önemin zamanla arttığını ve artmaya devam ettiğini görmekteyiz. Çünkü kurum ile hedef kitleleri arasında gerçekleşen iletişim süreci halkla ilişkiler uzmanları tarafından planlamakta ve sürdürülmektedir. Hedef kitleri ile iletişim sürecini sağlıklı, iyi niyete dayalı, karşılıklı rızayı güderek sürdüren kurumlar başarılı olmaktadır. Bunun aksi bir durumda ise kurumlar kriz yaşarak ve başarıdan uzaklaşarak, uzun vadede ortadan kalkmaktadırlar.
Bu bakımdan Halkla İlişkiler mesleğinin kârlılık amacı olan özel sektör için büyük önem taşıdığını söylemek mümkündür. Aynı şekilde kamu kurumlarının da halkla ilişkilere önem verdiği unutulmamalıdır. Son dönemlerde tüm kamu kurumlarında vatandaş ile ilişkilerin sağlanmasında halkla ilişkiler uygulamalarının hayata geçirildiği görülmektedir.
Yüksekokulumuz Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı
Yüksekokulumuz Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ön Lisans Programı 2008 yılından beri tüm sektörlerin güncel ihtiyaçları doğrultusunda iletişim, halkla ilişkiler, pazarlama, reklamcılık alanlarında bilgi sahibi kamu ve özel sektör için ihtiyaç duyulan personelleri yetiştirmektedir.
Programımız öğretim elemanlarına ilişkin bilgilere Yüksekokulumuz Resmi Web Sitesi üzerinden ulaşılabilir.
Öğrenci Kabul Koşulları
Öğrencilerimizin yerleştirme işlemi her yıl ÖSYM tarafından yapılmaktadır. Lise mezunu adaylardan ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)’na katılarak gerekli başarıyı gösterenler, YÖK’ün belirlediği kontenjana göre iki yıllık ön lisans eğitimi almak üzere her yıl örgün öğretim ve ikinci örgün öğretim 1. sınıfları için yaklaşık 80’er kişilik kontenjan dâhilinde programımıza kayıt yaptırabilmektedir.
Eğitim-Öğrenim Şekli ve Genel İçeriği
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı, uyguladığı eğitim programıyla öğrencilerine, örgütsel hedeflere ulaşılmasına, kurumsal felsefenin tanımlanmasına ve örgütsel değişimin gerçekleştirilmesine yardımcı olan bir yönetim perspektifi sunmaktadır. Bu programın temel amacı; örgütlerin kurum içi ve kurum dışı çevreleriyle ilişkilerini düzenleyecek bu bağlamda da, örgütlerin değişim ve gelişimini sağlayacak nitelikli ve donanımlı insan kaynağı yetiştirmektir. Programın bir diğer amacı, gerek kamu, gerekse özel sektör kuruluşlarının halkla ilişkiler, reklam ve tanıtım birimlerinde çalışacak, ikna gücüne sahip, girişken, insanlarla etkileşimde bulunmaktan hoşlanan, çevredeki kaynakları seferber edebilen nitelikli elemanları yetiştirmek ve bu alanda araştırma yapmaktır. Ayrıca üretime ve insan kaynaklarına yönelik her türlü uygulamalarda doğru bir kurum imajı yaratmak için yeterli bilgiye kriz anında krizi yönetebilecek yaratıcılığa ve kabiliyete sahip uzmanlar yetiştirmektir.
Tüm yüksekokul programlarında olduğu gibi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı sınıfları için de örgün öğretim dersleri hafta içi 0830–1720 arasında gerçekleştirilmektedir.
Hem teori hem de uygulama derslerine Akdeniz Üniversitesi Ders İşlemleri, Sınav ve Başarı Değerlendirme Yönergesi gereği devam zorunluluğu bulunmaktadır. Kayıtlı öğrencilerimiz 2 yıl boyunca 120 AKTS’lik yaklaşık 45 adet ders alarak mezuniyete hazırlanmaktadır.
Program kapsamında Bilgisayar Teknolojileri, Yabancı Dil(İngilizce-Almanca), Türk Dili, Atatürk İlke ve İnkılâpları gibi temel derslerin yanında Halkla İlişkiler, Pazarlama, Marka Yönetimi, Reklamcılık, Reklam Kampanyaları, Halkla İlişkiler Kampanyaları, Kurumsal İletişim, Protokol ve Sosyal Davranış Kuralları, Sosyal Medya Yönetimi, İmaj yönetimi, Kriz Yönetimi, Etkinlik Yönetimi, Görsel İletişim Tasarımı, Siyasal İletişim, Haber Toplama ve Yazma Teknikleri gibi meslek dersleri verilmektedir. Programımız müfredatında yer alan dersler, içerikleri, öğrenim çıktıları vb. konular için için Ders Bilgi Paketi Veri Tabanı’ndan detaylı bilgi alınabilir.
Derslerin içerikleri değişen koşullar, teknolojik gelişmeler, güncel ihtiyaçlar, gereksinimler ve beklentilere göre alanında yetkin öğretim elamanlarımız tarafından düzenli olarak revize edilmektedir. Teorik dersler dışında uygulamalı derslerle de desteklenen eğitim sistemi, öğrencilerin mezuniyetleri sonrasında iş hayatına uyum süreçlerinin hızlandırılması sağlamaktadır.
Sektör-öğrenci buluşmaları kapsamında iş hayatında bulunan meslek uzmanları, firma sahipleri söyleşiler gerçekleştirmektedirler. Düzenli olarak yapılmaya çalışılan bu etkinliklerle öğrencilerimi, sektörün beklentilerini, pratikteki uygulamaları görerek mezuniyet sonrası iş hayatına hazırlanmaktadır.
Programın ERASMUS+ Programı kapsamında bazı Avrupa üniversiteleri ile öğrenim hareketliliği kapsamında anlaşması mevcut olup, öğrencilerimiz ayrıca 2.sınıfı bitirdikleri yaz aylarında yine aynı program kapsamında staj hareketliliği imkânından da üniversitemiz tarafından belirlenen gerekli koşulları sağlamaları halinde yararlanabilmektedirler.
Halkla İlişkiler Program Yeterlilikleri
Programdan mezun olarak ön lisans diplomasını alan öğrencilerimizin aşağıda belirtilen temel yeterlilikleri sağlayacak şekilde eğitilmeleri amaçlanmaktadır:
- Halka ilişkiler ve tanıtım disiplinine ilişkin tarihsel sürece ve kuramsal altyapıya hâkim olabilme.
- Halkla ilişkiler ve ilgili alanlara ilişkin stratejik düşünebilme ve paydaş analizlerine dayanan, araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme aşamalarını kapsayan stratejik halkla ilişkiler yönetim sürecini gerçekleştirebilme.
- Kurumsal iletişim modelleri doğrultusunda; kurumsal iletişim, kurum kimliği, kurum kültürü, kurumsal vatandaşlık, bağlılık, itibar, değer, sosyal sorumluluk, imaj yönetimi, ilişki yönetimi, algılama yönetimi, duygusal zekâ, insan kaynağı vb. kavramlara yönelik sürdürülebilir gelişme ve kalite anlayışına sahip olma.
- Etkili iletişim teknikleri doğrultusunda sunum ve ikna becerisine sahip olma.
- Etkinlik planlama, ekip oluşturma ve yönetebilme.
- Kurum içi ve kurum dışı halkla ilişkiler amacına uygun ortam, ekipman ve materyal seçimini yapabilme, planlama, içerik üretebilme.
- Halkla ilişkiler ve ilgili alanlara ilişkin stratejik düşünebilme ve paydaş analizlerine dayanan, araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme aşamalarını kapsayan stratejik halkla ilişkiler yönetim sürecini gerçekleştirebilme.
- Etkili iletişim tekniklerini (sözel-sözel olmayan) bilme.
- Geleneksel/dijital medya iletişim tekniklerine ilişkin medya planlama ve satın alma kriterlerini bilme.
- Halkla ilişkiler uygulamalarını raporlamaya yönelik teknikler çerçevesinde raporlama yapabilme.
- Halkla ilişkiler mesleğinin etik ilkelerinin farkında olma ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olabilme.
- Yönetsel bakış açısına sahip olarak toplumsal ve evrensel sorunlara bağlı oluşabilecek krizleri öngörme, ekip çalışması ile yönetme ve çözebilme.
- Halkla ilişkiler ve tanıtım kuram ve uygulamalarının uluslararası ve ulusal çevrede mevcut/olası durum ve sorunlara katkılarını değerlendirebilme ve kamu yararı sağlayacak sorun çözme yetkinliğine sahip olma
- İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal, siyasal politikalarını bilme; kamusal iletişimi etkinleştirme, kamuoyu oluşumu, gündem belirleme, yaratma, yönlendirme ve yönetme konularında stratejik iletişim uygulamalarını planlayabilme ve uygulayabilme.
- Özel sektör, kamu sektörü ve sivil topluma yönelik yaratıcı-yenilikçi iletişim metodolojisine sahip olabilme ve bunu pratik alanlarda kullanabilme.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrencilerin ders başarısının değerlendirilmesi Akdeniz Üniversitesi’nin Akdeniz Üniversitesi Ön Lisans–Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ve Akdeniz Üniversitesi Ders İşlemleri, Sınav ve Başarı Değerlendirme Yönergesi uyarınca yapılmaktadır. Bu kapsamda klasik yazılı, test, uygulama, seminer, ödev vb. sınav ve ölçme değerlendirme yöntemlerinden yararlanılmaktadır.
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı Mezunlarının İstihdamı
Programımızdan mezun öğrencilerimiz, kamu ve özel sektör kuruluşlarının halkla ilişkiler ve tanıtım birimlerinde mesleki personel, müşteri ilişkileri uzmanı, ürün ya da hizmet sorumlusu, pazarlama elamanı, sosyal medya uzmanı olarak çalışabilmektedirler. Bunların yansıra program mezunları, reklam ajanslarında, medya ve kamuoyu araştırmaları ile ilgili kuruluşlarda çalışma imkânlarına sahiptirler.
İleri Düzey Öğrenim İmkânları
Mezunlarımız doğrudan iş hayatına girebilmelerinin yanında ÖSYM tarafından Türkiye çapında her yıl düzenlenen Dikey Geçiş Sınavı (DGS) yolu ile de birçok ulusal üniversitenin Açık Öğretim Fakülteleri veya örgün öğretim veren fakülteleri ve 4 yıllık lisans eğitimi veren yüksekokullarına 4 yıllık Lisans programlarına da geçiş yapabilmektedir. Söz konusu bu programlar:
- Görsel İletişim Tasarımı
- Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
- Halkla İlişkiler ve Tanıtım
- İletişim
- İletişim Bilimleri
- İletişim Sanatları
- İletişim Tasarımı
- İletişim ve Tasarım
- Reklam Tasarımı ve İletişimi
- Reklamcılık
- Reklamcılık ve Halkla İlişkiler
(Kaynak: Tablo-2 “Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları”, ÖSYM 2021-DGS Yerleştirme Tercih Kılavuzu)
Yukarıda belirtilen alanlarda Lisans diplomasını alan mezunlarımız, gerekli sınavlara girerek lisansüstü eğitim (Yüksek Lisans ve Doktora) yapma imkânına da sahip olabilmektedir.
Son güncelleme : 22.08.2024 11:52:19